Nina in Kentucky!

Eerste 70 dagen in 'Murica

Hoi!

Zoals de titel al zegt ben ik vandaag officieel 70 dagen in Amerika! Dat betekent ook dat ik hier nog maar precies 100 dagen heb. De blog die ik vorige week heb geschreven was nogal warrig, en daarom heb ik besloten om nu maar een blog te schrijven over alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt hier in The States. Ik zal waarschijnlijk een paar dingen zeggen die al in een van mijn andere blogs staan, maar ik zal mijn best doen om dat zo veel mogelijk te vermijden.

School

Mijn eerste schooldag hier was erg chaotisch. We dachten namelijk dat we mij die dag alleen zouden inschrijven op school, en dat ik de volgende dag pas echt naar school zou gaan, dat liep iets anders... Omdat ik gelijk in het systeem stond moest ik meteen met school beginnen want anders zou ik absent gemeld worden. Mijn counselor belde naar het lokaal waar de andere exchange student die op mijn school zit op dat moment les had, en liet haar naar het kantoor komen om mij te ontmoeten en zodat zij mij de school kon laten zien. Ik kreeg mijn rooster (die later dus verandert werd) die ik samen met mijn counselor had gemaakt, ze gaf mij een paar pennen en potloden, en een notitieblok, en toen ging mijn gastmoeder naar huis, en gingen ik en de andere exchange student langs al mijn lessen om mij voor te stellen en te vertellen dat ik ergens die dag in hun klas zou verschijnen. Gelukkig had ik een plattegrond van de school gekregen, en die had ik echt wel nodig. Zelfs nu gebruik ik de plattegrond af en toe nog. Mijn school is best klein, maar het is een beetje ingewikkeld gebouwd. Ook kreeg ik een paar dagen later mijn school ID kaart. Op de ID kaart staan alleen een foto en mijn naam, en een barcode, maar ik heb geen flauw idee waar die voor is. Officieel moet je die ID kaart altijd om je nek hebben hangen (je krijgt er ook een koord bij, in de kleur van je jaar, ik heb dus een rode omdat ik een senior ben), maar omdat het anders vast komt te zitten in mijn haar, en omdat ik het dan waarschijnlijk best vaak zou vergeten heb ik mijn ID en koord vastgemaakt aan mijn schooltas, en ik heb er nog nooit problemen meegehad.

Mijn school staat in een best wel arme buurt, en omdat een heel groot deel van de leerlingen onder een bepaalde inkomensgrens leeft, krijgt iedereen op school gratis lunch. Het is aan sommige dingen best wel te merken dat veel van de leerlingen erg arm zijn. Ik hoef haast niks zelf te kopen. Van de vakken die ik heb gebruiken we alleen voor biologie en US history af en toe het boek, maar je hoeft die boeken niet zelf te kopen, die zijn in het lokaal aanwezig. We krijgen de schriften van school, en ook krijgen we potloden als we niks hebben om mee te schrijven. Bij de meeste vakken zijn markers, stiften en lijm aanwezig voor als je dat nodig hebt tijdens de les. Bij wiskunde zijn er ook linialen en grafische rekenmachines die je kan gebruiken, dus ook dat hoef je niet te kopen. In elk lokaal is ook wel een iPad kar aanwezig voor als we iets op internet moeten doen. Vooral tijdens US history gebruiken we vaak iPads.

Natuurlijk is er ook wel een andere, iets minder leuke kant aan dat er zo veel arme leerlingen op mijn school zitten, zo zit het wc papier bijvoorbeeld aan een ketting omdat leerlingen anders het wc papier stelen voor thuis. Mijn school krijgt trouwens ook eten van supermarkten wat bijna over datum is, of waar iets mee is waardoor ze het niet meer kunnen verkopen ook al is er helemaal niks mis met het eten zelf. Ze krijgen dat eten om te verdelen over de leerlingen die thuis geen eten hebben, zodat dat gezin eten heeft. De school heeft wel vaak eten over, dus als ik na school op mijn gastmoeder aan het wachten ben krijg ik wel eens een koekje dat ze over hebben :).

Ik vind school hier toch ook wel een beetje raar, bij US history zijn de toetsen bijvoorbeeld allemaal op een iPad, multiple choice en we krijgen de vragen en antwoorden de dag voor de toets zodat we ze kunnen leren. Gisteren had ik zelfs een US history toets die we op Quizizz deden, en als je niet tevreden was met je grade (in Nederland cijfers) dan mocht je die Quizizz zo vaak als je wilt thuis blijven oefenen en dan in de les nog een keer doen voor een grade. Overigens mogen wel alle US history toetsen zo vaak over doen als we willen. Voor biologie heb ik volgende week een toets waarvoor we gisteren klassikaal een spiekbriefje hebben ingevuld die we tijdens de toets mogen gebruiken, mij hoor je niet klagen! Wel vind ik het ook raar dat we vrij kregen van school toen er een heeeel klein laagje sneeuw op de grond lag (omdat leerlingen niet veilig naar de busstop zouden kunnen lopen), maar we kregen geen vrij toen we vorige week een tornado watch hadden, en het heel hard waaide, regende en onweerde, en er opgeroepen werd om niet de weg op te gaan, en je kinderen niet naar de busstop te laten lopen. Het regende zo hard dat er op school een klein meer was ontstaan wat toen uitgeroepen werd tot Lake Waggener (de naam van mijn school is Waggener High School). We hadden trouwens geen tornado hoor, een tornado watch is alleen dat de weersomstandigheden perfect zijn voor een tornado. 30 Minuten verderop, waar onze buurvrouw werkt was wel een tornado warning, dat betekent dat er echt een tornado gezien was.

Omdat er hier dus wel tornado's voorkomen hebben we best veel safety drills (veiligheidsoefeningen):

  • Earthquake drill (aardbevingen): iedereen moet onder zijn tafel gaan zitten.
  • Tornado drill: iedereen moet naar de eerste verdieping en moet op de grond met zijn gezicht naar de lockers toe zitten.
  • Lockdown: dit is voor als er iemand met een wapen de school binnen komt. Alle klaslokalen gaan op slot, alle lampen gaan uit, en iedereen moet super stil zijn. Ik weet niet of je ook nog op een speciale plek in het lokaal moet zitten (ik denk het wel) want ik was niet in mijn lokaal toen we die oefening hadden, ik was in het counselors office.
  • Fire drill (brandoefening) dit is precies hetzelfde als wat we in Nederland hebben, het enige verschil dat ik merkte was dat het alarm we heeel hard staat, zelfs als je zo hard mogelijk zou schreeuwen zouden mensen je nauwelijks verstaan.

Ik denk dat iedereen wel High School Musical heeft gezien, of een andere film die over Amerikaanse high schools gaat. Vaak hoor je dan dat het in het echt allemaal heel anders is en dat er niks van klopt, maar dat is niet helemaal waar.

  • Cheerleaders: nee, niet alle cheerleaders lopen elke dag rond in hun cheerleaderpakje, maar als er die avond een wedstrijd is dan dragen veel toch wel het bovenstukje en de strik in hun haar. Ook sommige basketballers (ik ben hier alleen tijdens het basketbal seizoen omdat ik een Spring Semester student ben) hebben hun jersey's aan naar school op de dag van een wedstrijd.
  • Lockers: ja de grote lockers bestaan echt. Zijn ze allemaal rood? Nee. Het ligt er aan wat jouw school kleuren zijn. Bij mij op school zijn de lockers wel rood, maar bij bijvoorbeeld mijn gastzusje op school zijn ze blauw. Het is trouwens nog best lastig om een locker te openen, er zit een hele techniek achter. Eerst moet je een paar keer naar rechts draaien. Daarna, terwijl je naar rechts aan het draaien bent, stop je bij je eerste getal. Daarna draai je naar links totdat je bij je tweede getal bent. Daarna draai je weer naar rechts totdat je bij je derde getal bent. Je moet dan ietsje door draaien totdat je klik hoort, en dan kan je het schuifje omhoog doen om je locker te openen. Maar zelfs als je dit allemaal doet gaat het nog vaak fout. Ik gebruik mijn locker daarom ook nooit. Mijn school heeft op zich best veel overeenkomsten met High School Musical haha, onze schoolkleuren zijn rood, wit, grijs en zwart, en onze mascotte is de Wildcat!
  • The Pledge of Allegiance: I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands, one nation under God, indivisable with liberty, and justice for all. (ik hoop dat ik het goed heb geschreven, dit was helemaal uit mjn hoofd). Ja de pledge bestaat echt, elke ochtend om 8:30 beginnen de morning anouncements (ochtend mededelingen) met het met je hand op je hart, trouw zweren aan de vlag. Ondanks dat ze dit elke dag doen is de enige persoon in mijn klas die ook echt gaat staan en haar hand op haar hart legt mijn docent.
  • Iedereen die Ned's Survival Gids heeft gezien kan zich misschien nog wel de aflevering herinneren waarbij ze moleculen moesten maken van stokjes en gekleurde ballen. Ook dit bestaat echt. Op een dag tijdens biologie kwam mijn docent naar me toe gelopen en gaf me een zwart doosje. Ik vroeg hem wat het was, waarop hij antwoordde "a molecule kit". Denkend dat het nooit kon zijn wat ik me herinnerde van Ned's Survival Gids opende ik het doosje, en vol verbazing ontdekte ik dat het precies was wat ik dacht. Ik vond het een beetje raar dat ze dit op een high school doen, het leek in eerste instantie meer iets voor kinderen van een basisschool leeftijd, maar toen ik het probeerde bleek het toch nog knap lastig te zijn om alles te laten passen, het is me uiteindelijk niet eens gelukt!
  • Homecomming: er zijn twee Homecommings per jaar: een American Football Homecomming en een Basketball Homecomming. Homecomming is de eerste thuiswedstrijd van het seizoen. In de week van Homecomming is het Spirit Week. Spirit week houd in dat er elke dag een thema is, en dat de leerlingen en leraren verkleed naar school gaan volgens dat thema. Dit doen ze om iedereen helemaal op te hypen voor de wedstrijd, oftewel om iedereen geïnteresseerd te krijgen. De thema's voor basketbal homecomming waren: -maandag Winter PJ Day. Iedereen kwam dus naar school in zijn pyjama of onesie. Het voelde best wel een beetje raar om in mijn pyjama rond te lopen op school haha. Dinsdag - Disney/Nickelodeon Characters. Ik was deze dag ziek :(. Woensdag - Athletes VS. Nerds. Ook deze dag was ik ziek. Donderdag - Twin Day. Dan moest je samen met iemand afspreken om hetzelfde verkleed te gaan. Nogsteeds ziek... Vrijdag - Class Colors/ Waggener Wear. Op deze dag moest je schoolkleding dragen, of je moest je kleden in de kleur die bij jouw jaar hoort. De seniors (laatste jaars) hadden de kleur zwart, dus ik had zo veel mogelijk zwart aan. Aan het einde van de Spirit Week is een Peprally. Vrijdag (de dag van de Homecommingwedstrijd) moest iedereen tijdens het 7e lesuur (het laatste lesuur van de dag) naar "the big gym" (grote gymzaal). Een van de docenten was rood geschminkt en moest de leerlingen enthousiast zien te krijgen en riep een paar dingen waardoor de leerlingen begonnen te juichen. Daarna werden de genomineerden voor Homecomming King en Queen bekendgemaakt. Daarna was er een wedstrijd tussen het basketballteam en een paar docenten. De docenten hadden gewonnen. Tijdens en voor die wedstrijd waren de cheerleaders ook bezig met de leerlingen op te hypen. Als aller laatste moest elk jaar om de beurt zo veel mogelijk lawaai maken, en het jaar dat het meeste lawaai maakte won de spirit stick. Eerst ging het tussen alle vier de jaren, en daarna was het alleen nog maar tussen de Freshmen (eerste jaars) en de seniors (laatstejaars), en we hadden gewonnen!! Ik ben helaas niet naar de Homecommingwedstrijd gegaan omdat ik nog steeds niet helemaal beter was, maar twee weken later was ik naar de Homecommingwedstrijd van mijn gastzusje's school gegaan. Die wedstrijd bleek ook nog eens tegen mijn school te zijn! Omdat het mijn gastzusje's Homecommingwedstrijd was zaten we met haar vrienden aan de kant van haar school, maar stiekem was ik natuurlijk toch wel voor mijn eigen school, en mijn school had gewonnen! GO WILDCATS!

Ik vind al mijn vakken wel leuk, maar Yearbook is toch wel verreweg mijn lievelingsvak! Ik werk er op school aan tijdens mijn yearbook lesuur natuurlijk, maar ook tijdens mijn vrije lesuur, en ook thuis werk ik er veel aan. De deadline is al bijna, de 21e van deze maand. Omdat ik ook graag in het yearbook wilde staan heb ik een seniorfoto laten maken. Normaalgesproken maken ze die op school, maar die foto's waren al gemaakt voordat ik op school begon, dus moest ik naar die studio toe. Ik heb ook zelf foto's gekocht, maar daarvan gaat er maar eentje in het yearbook natuurlijk. De onderste foto komt als het goed is in het yearbook:


Ook heb ik te horen gekregen dat ik mee mag doen aan Graduation! Ik heb mijn cap en gown al besteld. Helaas mogen we onze cap niet versieren.

Gastgezin

Met mijn gastgezin doe ik af en toe leuke dingen. We gaan vaak uiteten, en we kijken veel tv samen. Ook ben ik met mijn gastzusje en een vriend van haar naar een Lukas Graham concert geweest! Hein Cooper was het voorprogramma en hij was super goed, ik heb zelfs een T-shirt van hem gekocht! Ook speel ik soms gitaar en dan zingt mijn gastzusje. We zijn een keer naar een spelletjesavond geweest waarbij ze geld ophaalden voor mijn gastzusje's schoolband. Vorige week ben ik naar mijn gastzusje's improvisatie avond gegaan op school, dat was voor het vak drama. Haar team had helaas niet gewonnen, maar het was alsnog leuk om te zien. Ook zijn we vorig weekend naar de bruiloft van de zus van de beste vriendin van mijn gastzusje geweest.

Ook is het girlscout seizoen. Dat betekent dat overal nu kleine meisjes (of de moeders van die meisjes) te vinden zijn die girlscout koekjes verkopen. Het zijn goede koekjes, maar ze zijn belachelijk duur!

Gatlinburg

Twee weken geleden zijn we een weekendje naar Gatlinburg, Tennesse geweest. Het was heel leuk en we hebben van alles gedaan. Het was best lang rijden, zo'n 5 en een half uur. Toen we eenmaal aangekomen waren was het donker en kon ik het uitzicht niet goed zien, maar toen ik de volgende ochtend wakker werd en uit het raam keek bleek dat we echt een heel goed uitzicht hadden op de bergen! In Gatlinburg is het het hele jaar door kerst! Overal zag je kerstversieringen en er waren ook verschillende kerstwinkeltjes. De eerste dag zijn we langs allemaal handwerkwinkeltjes geweest, en dat was heel leuk, maar de leukste winkel vond ik toch wel de kerstwinkel. ik heb daar de Kerstman ontmoet en ben met hem op de foto geweest! Hij wist serieus zelfs mijn naam, terwijl ik zeker weet dat niemand het hem verteld kon hebben. Ik denk dat een van de medewerkers die verkleed waren als elfjes mijn naam had opgevangen, en dat aan de Kerstman had doorgegeven, ze nemen kerst zeer serieus!

In de avond waren we naar "The Island" gegaan. Daar heb ik een 7D film gekeken. Het was maar 10 minuten, maar je zat vast in een stoel met een pistool en je moest monsters doodschieten, alles was 3D want je had een brilletje op en de stoel bewoog. Ook zijn we in een reuzenrad geweest en hebben we heel lekker gegeten bij Paula Dean's restaurant, het eten was zo goed!

De volgende dag zijn we door de bergen gereden en hebben we veel foto's gemaakt. 's Avonds zijn we nog met een soort van skilift de berg op gegaan en de volgende dag was het alweer tijd om naar huis te gaan.

Dit waren mijn eerste 70 dagen in the United States!

Als je een mailtje wilt krijgen zodra er een nieuwe blog of foto op staat dan kun je je e-mail adres invullen in het balkje rechts :) Vergeet niet op mijn YouTube kanaal te kijken, de link staat bovenaan mijn vorige blog!


Doei!

Nina

Reacties

Reacties

Ria Pouwels

Wat een verhaal Nina en wat maak je bijzondere dingen mee. Ik vind het leuk te lezen hoe het gaat in het onderwijs in Amerika. Zo te lezen amuseer je je wel met het gastgezin. Succes met de 100 dagen. Wij tellen nog 9 weken af naar de geboorte van onze kleindochter rond 11 mei. Tegen die tijd zijn je ouders bijna bij je en gaan jullie nog op vakantie in Amerika begreep ik.
Liefs van ons, groeten Ria.

Bianca

Hoi nina ,

Leuk dat je zo'n uitgebreide blog heb gemaakt en we zullen het oma voorlezen. Wat gaat de tijd toch snel, al weer 70 dagen dat is al bijna op de helft. Ook toevallig dat net jou school de Homecommingwedstrijd moest spelene tegen die van Hope! Geniet nog maar even van de laatste paar maanden, want voor je het weet is het voorbij en zit je weer in het Hollandse leven. Liefs mama

Gien van Rooijen

Hallo Nina
Wat een leuk verhaal . Wat een belevenis om mee te maken hoe het daar op school gaat. Ook de foto's zijn erg leuk. Ik wens je nog fijne tijd tante gien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active